Οι φωτογραφίες είναι ματιές των αναμνήσεων για τους παλαιότερους και ματιές της φαντασίας για τους νεότερους, αποτελούν στιγμιότυπα του τόπου μας και του τρόπου μας δηλαδή της ιστορίας μας και του πολιτισμού μας και έχουν αποθανατιστεί πρόσωπα δικά μας, παππούδες και γιαγιάδες, γονείς, συγγενείς φίλοι και συγχωριανοί, και βασικότερο οι φωτογραφίες είναι φορείς μνήμης και γνώσης, στοιχεία τεκμηρίωσης και σύγκρισης του παρελθόντος και του παρόντος μας. Η φωτογραφία είναι μέσο επικοινωνίας, μία μορφή γλώσσας. Είναι η γλώσσα που φέρνει κοντά μας το προσωπικό μας παρελθόν, αυτό που έχουμε ζήσει αλλά έχουμε χάσει, και το παρελθόν που δε γνωρίσαμε ποτέ και δε θα μπορούσαμε ποτέ να γνωρίσουμε ένα παρελθόν έξω και πέρα απο μάς. Καθώς στο ιστορικό γίγνεσθαι εμείς ζούμε μονάχα το παρόν, η φωτογραφία μάς επιστρέφει τη ροή του χρόνου, που μας αφαιρεί ο ίδιος ο χρόνος. Θα μπορούσε το χθες να υπάρχει μόνο ως ανάμνηση αλλά θα ήταν θαμπή. Οι αναμνήσεις είναι πάντα θαμπές. Κουβαλάνε μαζί τους τη φθορά του χρόνου. Οι φωτογραφίες κουβαλάν τα χρώματα, τις μυρωδιές και τους ήχους του χρόνου.

Translate

Τα καφενεία στο χωριό

 Δεκαετίες του 1980 με 2000


Τα καφενεία στο χωριό αποτελούσαν ίσως τον πιο προβεβλημένο δημόσιο χώρο, είχαν «κατακτήσει» μια έννοια συλλογικού θεσμού, λειτουργούσαν ως τόποι ολοκλήρωσης της ανθρώπινης επικοινωνίας στο τοπικό επίπεδο, διαμορφώνοντας ένα ιδιότυπο όμορφο σκηνικό που δύσκολα μπορείς να το βρεις αλλού.Τα σημερινά καφενεία δεν έχουν την αίγλη των παλαιών χρόνων. Μιλάμε για τα καφενεία του χωριού μας που κάποια από αυτά έγραψαν την δική τους ιστορία. Χώρος συνάντησης για τους χωριανούς, πάντα για τους άντρες μετά την κοπιαστική δουλειά του χωραφιού ή της στάνης. Ήταν η μικρή Βουλή, εκεί ανέβαιναν και κατέβαιναν κυβερνήσεις, συζητήσεις επί συζητήσεων, τσακωμοί, εναγκαλισμοί και κεράσματα ο ένας τον άλλον. Ποιος δεν θυμάται τα καφενεία του "ΓΙΑΝΑΡΑΚΙΟΥ" και της "ΚΟΚΟ" εκεί μαζεύονταν όλοι οι χωριανοί και πέρναγαν τις ώρες τους. Εκεί γινόταν τα πανηγύρια και κάθε είδος γλεντιού. Ο ΠΑΠΑΗΛΙΑΣ Γιάννης(Γιανναρί) είχε διαμορφώσει το Καφενείο περισσότερο ως ποτάδικο και λιγότερο για καφέ, έκανε και τον κουρέα. Θα το παρομοιάζαμε με τα σημερινά ορθάδικα αφού γύρω από τον μπέζακτα όρθιοι οι πότες πίνανε τα ούζα τους και τα κονιάκ, όπως σήμερα πίνουν αντίστοιχα τα σφηνάκια οι νέοι. Η φράση που έμεινε ήταν όταν μεταξύ τους οι πότες λέγανε: ‘’Βάλε μας απόνα ή φέρε μας μια γύρα’’, από την άλλη ο μπάρμπα Νικόλας (ΚΟΚΟ) έχοντας και χιούμορ όπως όλοι άλλωστε, έδινε το δικό του ρεσιτάλ. Περιττό να πούμε βέβαια ότι όλοι γίνονταν φέσι. Τα Καφενεία εκείνη την εποχή ήταν τελείως διαφορετικά. Πέρα από το ποτό πρόσφεραν, καφέ, αναψυκτικά, λουκούμια, βανίλια, γλυκά κουταλιού ακόμα και λουκουμάδες. Γύρω στο πηγάδι του μαγαζιών ομηρικές ήταν οι συζητήσεις για τα πολιτικά κυρίως θέματα με κόντρες Δεξιών και Πασόκων. Υπήρχαν ακόμη τα Καφενεία του "Προδρόμου" του "Πίτα" και πολλά άλλα. Κάθε ένα από αυτά είχε και έχει την δικιά του ιστορία γραμμένη μέσα από τους ίδιους ανθρώπους. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: